Facebook is ieder jaar weer een goed platform voor adverteerders. Dat betekent echter niet dat je dezelfde strategie kunt blijven toepassen. Facebook en het gedrag van de consument verandert constant. Daar moet je als advertiser, ook dit jaar, op inspelen. Vandaar dat we jou in deze blog meenemen in de Facebook advertising trends van 2022!
Trend 1: Third-party cookies verdwijnen
Het afgelopen jaar vond de iOS 14 update plaats. Door deze update werd het duidelijk dat third-party cookies in de toekomst zullen verdwijnen en we afhankelijk worden van first-party cookies. Maar wat is het verschil tussen deze twee soorten cookies? Third-party cookies zijn cookies die geplaatst zijn door een bedrijf die indirect betrokken is bij de website. Vaak zijn dit tracking cookies die bedoeld zijn om het gedrag van de websitebezoeker op te slaan. Deze data wordt veel gebruikt door adverteerders in hun advertentiecampagnes. First-party cookies zijn cookies die afkomstig zijn van de website die je bezoekt. De focus van first-party cookies ligt op het zorgen voor een betere gebruikerservaring en zijn minder gericht op het tracken van gedrag.
De IOS 14 update is uitgevoerd, omdat Apple haar gebruikers wilt beschermen tegen grootschalige dataverzameling. De update heeft een groot effect op het online adverteren en dus ook voor Facebook advertising. Zo wordt het o.a. lastiger om lookalike audiences aan te maken en om retargeting uit te voeren, omdat de first-party gebruikersdata maar voor 24 beschikbaar is.
Maar hoe kunnen adverteerders dan toch hun werk blijven doen? Het is in ieder geval belangrijk om zoveel mogelijk first-party cookies te verzamelen. Daarnaast zul je over veel marketing onderdelen nog eens moeten nadenken. Door het verdwijnen van de third-party cookies is het belangrijker dan ooit om je doelgroep te kennen. Ga aan de slag met het optimaliseren van de klantbeleving en werk aan het opbouwen van een vertrouwensband.
Trend 2: Advertentiemogelijkheden worden steeds levendiger
De Facebook advertentie-indelingen blijven veranderen. Advertenties worden levendiger, gebruiksvriendelijker en leuker om naar te kijken. Voorbeelden hiervan zijn (korte) video-advertenties, carrousel advertenties en advertenties waarin er gebruik wordt gemaakt van augmented reality.
Door carrousel advertenties te gebruiken kun je o.a. verschillende landingspagina’s gebruiken in je advertentie. Ook kun je gebruik maken van maximaal 10 afbeeldingen. Super handig dus als je meerdere producten aan je doelgroep wilt laten zien.
Met een augmented reality (AR) ad wordt de experience van je advertentie naar een hoger niveau getild. Even een voorbeeld; wanneer je eettafel stoelen verkoopt kun je natuurlijk gebruik maken van een normale foto-advertentie. Maar hoe handig is het als je potentiële klant kan zien hoe jouw product staat bij zijn/haar eettafel? Zo zal deze potentiële klant eerder overtuigd zijn van jouw product en heb je misschien wel een conversie te pakken!

Trend 3: De advertentieprijzen van Facebook zullen oplopen
Door de corona crisis is het social mediagebruik gestegen. Hierdoor zien steeds bedrijven in dat het adverteren op Facebook ook voor hen nuttig kan zijn. Ook kunnen we tijdens de lockdown niet meer naar de kroeg of het restaurant, waardoor we ons geld sneller uitgeven aan online-aankopen. Doordat het aanbod stijgt, stijgen ook de advertentieprijzen.
Net zoals op Google werkt Facebook met een veiling. Hoe meer adverteerders zich richten op dezelfde doelgroep, hoe duurder het wordt om te adverteren op het platform. Er wordt verwacht dat in 2022 deze advertentieprijzen nog verder zullen oplopen.
Trend 4: Maak gebruik van korte video-advertenties
Videomarketing is hot en happening. Ook voor Facebook is een video-advertentie een goed middel op je doelgroep te overtuigen van jouw product. Natuurlijk hebben we wel een paar tips die we je graag willen meegeven.
Ten eerste is het belangrijk om korte video-advertenties te maken. Met de take-over van TikTok en de komst van Instagram reels krijgen korte video’s veel waardering. Daarom is het goed om dit ook toe te passen in je Facebook advertenties. In zo’n advertentie moet je in de eerste drie seconden de aandacht van je doelgroep trekken. Als je dit niet doet, zullen veel potentiële klanten snel doorscrollen. Een tweede tip om dit te voorkomen is het introduceren van je merk in de eerste vijf seconden van je Facebook ad.
Naast dat je deze video-advertenties natuurlijk kunt plaatsen op het nieuwsoverzicht van Facebook & Instagram is het ook effectief om gebruik te maken van de Stories en Reels. Momenteel zijn er nog geen Facebook reels, maar deze zullen er in de nabije toekomst zeker komen.
Hulp nodig bij jouw Facebook & Instagram advertenties?
Het adverteren op Facebook & Instagram blijft lastig. Je krijgt steeds weer te maken met veranderen, waardoor het niet gek is als je de kluts even kwijt raakt. Gelukkig kunnen wij je helpen. Met onze expertise op het gebied van Facebook & Instagram Ads maken wij advertenties die jouw onderneming zullen boosten!
Zin om samen te sparren onder het genot van een lekker kopje koffie? Neem dan contact met ons op!