Wij werken aan een splinternieuwe website met o.a. al onze klantcases. Medio Q4 live!

De Facebook Ads kolommen die jij nodig hebt voor een goede analyse!

De kolommen die jij nodig hebt tijdens het analyseren van je advertenties in Facebook Ads

Na het maken van je Facebook en Instagram advertenties kun je beginnen met het analyseren van je advertenties in Facebook Ads. Dit is nodig om te zien hoe je campagnes, advertentiesets en advertenties presteren. Zo weet je uiteindelijk wat je de volgende keer juist wel of niet meer moet doen. 

Voordat je begint met dit proces is het belangrijk dat je jouw kolommen overzichtelijk en handig instelt. Maar welke kolommen zijn dan belangrijk om te analyseren? Dat laten wij in deze blog zien!

Het aanpassen van je Facebook Ads kolommen doe je zo

Ten eerste moet je natuurlijk weten hoe je je kolommen aanpast. Gelukkig is dat heel gemakkelijk! Je gaat naar de advertentieset die je graag wilt analyseren. Vervolgens klik je op de drie verticale streepjes rechts in het menu. Hier klik je op ‘kolommen aanpassen’. 

Het aanpassen van kolommen in Facebook Ads
Zo pas je je kolommen aan in Google Ads.

Vervolgens verwijder je alle kolommen die er op dat moment staan door op het kruisje naast iedere kolomnaam te klikken. Daarna kun je gaan beginnen met het opzoeken en selecteren van de kolommen die hieronder zijn aangegeven. Let wel op; deze kolommen zijn alleen goed om te gebruiken als het doel van je advertentie een conversie, oftewel een aankoop is. 

De Facebook Ads kolommen die jij nodig hebt!

Dit zijn alle kolommen die jij nodig hebt voor het analyseren van je advertentie. Ze staan in de juiste volgorde:

1: Besteed bedrag

2: CPM
De CPM van je advertentie is de kosten van je ad per 1000 weergaven.

3: Unieke klikken op links
Een unieke klik op een link in een advertentie komt van een unieke bezoeker. Om een reëel beeld te geven van het aantal kliks op een link wordt dezelfde bezoeker die meerdere keren op dezelfde link klikt niet meerdere keren geteld. 

4: Kosten per unieke klik op link

5: CTR (doorklikratio voor klikken op link)
De CTR, ook wel de doorklikratio genoemd, is de verhouding tussen het aantal kliks en het aantal vertoningen van je advertentie. 

6: Unieke inhoudsweergaven
Hierbij wordt er ook gekeken naar de unieke weergaven van de inoud van je advertentie in een mobiele app. Een unieke weergave komt van een unieke bezoeker. Om een reëel beeld te geven van het aantal weergaven wordt dezelfde bezoeker die meerdere keren dezelfde inhoud bekijkt niet meerdere keren geteld. 

7: Unieke toevoegingen aan winkelwagentje
Dit is het aantal unieke personen dat een artikel van je website heeft toegevoegd aan het winkelwagentje. Hierbij wordt er ook gekeken naar de unieke toevoeging aan het winkelwagentje in een mobiele app. 

8: Kosten per unieke toevoeging aan winkelwagentje

9: Gestarte unieke betalingen
Hierbij wordt er ook gekeken naar de gestarte unieke betalingen in een mobiele app. Een gestarte unieke betaling komt van een unieke bezoeker. 

10: Kosten per gestarte unieke betaling

11: Unieke toevoegingen van betalingsgegevens
Hierbij wordt er ook gekeken naar de unieke toevoegingen van betalingsgegevens in een mobiele app. Wederkom komt een unieke toevoeging van betalingsgegevens van een unieke bezoeker. 

12: Kosten per unieke toevoeging van betalingsgegevens

13: Unieke aankopen
Hierbij wordt er ook gekeken naar de unieke aankopen in een mobiele app. Je kunt het waarschijnlijk al raden, maar een unieke aankoop komt van een unieke bezoeker.

14: Kosten per unieke aankoop

15: ROAS
De ROAS is het rendement op je advertentie-uitgaven. Hierbij wordt er zowel gekeken naar de ROAS voor een website als naar de ROAS voor een mobiele app.  

16: Budget

17: Resultaten

18: Weergaven
Weergaven, ook wel impressies genoemd, is bij Facebook het aantal keer dat een advertentie op een scherm is weergegeven. Zo kan een unieke Facebook gebruiker een advertentie twee keer voorbij zien komen in zijn feed. Dat zijn dan dus twee weergaven. 

19: Bereik
Het bereik op Facebook is het aantal mensen dat een advertenties ten minste één keer heeft gezien.

Zo, nu heb je alle nodige kolommen geselecteerd. Het enigste wat je nu nog hoeft te doen is de kolommen set een naam geven en opslaan. Zo kun je de volgende keer dezelfde kolommen gebruiken om je advertentie te analyseren. 

Jouw Facebook en Instagram advertenties liever uitbesteden aan een expert?

Dan ben je bij Grow Banana op het juiste adres! We hebben namelijk veel ervaring met het adverteren op Facebook en Instagram. Wil jij graag adverteren op LinkedIn? Ook dan helpen we je graag! Vraag vrijblijvend een Social Talk aan waarin we alle mogelijkheden voor jouw bedrijf gaan bespreken. 

Deel deze blog!

Altijd als eerste de nieuwste updates in je inbox?

Ontvang updates en leer van de besten

Meer content