Kerst staat alweer voor de deur. Dagen vol gezelligheid, veel te dure cadeau’s en héél veel lekker eten komen er weer aan. En dat is nog niet alles. De kerstdagen zijn ook dé perfecte inhakers voor jouw bedrijfscampagne!
Benieuwd hoe je dit kunt doen? Dat komt goed uit. In deze blog kom je namelijk achter vijf handige tips over het succesvol inspelen op de kerstdagen. Lees ze!
Tip 1: Breng de customer journey in beeld
Voordat je een campagne idee gaat bedenken is het goed om je af te vragen welke reis je (potentiële) klanten afleggen totdat ze jouw product of dienst kopen. Dit maak je in een customer journey duidelijk. Door de contactmomenten van een klant met jouw bedrijf zichtbaar te maken, krijg je een beter inzicht in de wensen en behoeften van hen. Om de customer journey te bepalen, moet je eerst een persona opstellen. Dit is een afspiegeling van je doelgroep en wordt o.a. beschreven aan de hand van leeftijd, persoonlijkheid en interesses. Zo wordt het eenvoudiger om een klantreis in te beelden.

Tip 2: Begin op tijd
Een vanzelfsprekende, maar toch erg belangrijke tip; begin op tijd! Of je nou een webshop, marketing bureau of sportschool hebt, het ruim van te voren starten met brainstormen is voor iedereen effectief. Het zou namelijk zonde zijn als je drie dagen van te voren nog snel een kerstcampagne moet bedenken. Met deze tijdsdruk komt een niet-originele of slecht uitgevoerde campagne al snel om de hoek kijken. Een goede houvast voor het op tijd inspelen op feestdagen is het werken met een inhaakkalender. In zo’n kalender worden alle bijzondere dagen vastgelegd waarop je als bedrijf kunt inhaken.
Tip 3: Maak gebruik van je bestaande campagnes
Voor het inhaken op de feestdagen hoef je niet altijd een compleet nieuwe campagne te maken. Het kan ook erg effectief zijn om een bestaande campagne hiervoor te gebruiken. Deze campagne heeft, als het goed is, al de juiste doelgroep en boodschap te pakken en is daarom een goede optie voor de kerstdagen. Ook duurt het vaak een lange tijd totdat een campagne een goede performance oplevert en rendabel is. En die tijd heb je helaas niet.
Maar hoe tover je deze bestaande campagne dan om in een kerstcampagne? Dat is redelijk simpel! Het enige wat je hoeft te doen is de boodschap en de landingspagina van je campagne aan te passen. Derest houdt je hetzelfde, want dat loopt immers goed.
Tip 4: Pas remarketing toe
Zo’n 98% van je websitebezoekers verlaat jouw website zonder een gewenste conversie uit te voeren. Door remarketing in te zetten kun je dit veranderen. Bij remarketing verzamel je de personen die een bepaalde categorie, product of dienst hebben bekeken, maar nog niet de gewenste actie hebben uitgevoerd. Wanneer je probeert te achterhalen waarom de bezoeker je website heeft verlaten en je hierop inspeelt met je kerstcampagne heb je een effectieve campagne te pakken!
Tip 5: Zet je campagne voort op al je kanalen
Consistentie is belangrijk. Zorg er daarom voor dat je campagne op al je kanalen te zien is. Hierdoor wordt je boodschap goed gecommuniceerd naar je doelgroep en is je campagne niet te missen. Denk hierbij aan het verspreiden van je kerstactie op je website, social media kanalen, nieuwsbrief, maar bijvoorbeeld ook op Google Ads en Google Shopping. Hoe meer, hoe beter in dit geval.
Nog geen inspiratie voor je eigen kerstcampagne? Geen probleem. Google eens naar succesvolle campagnes en laat je inspireren door al het moois dat al eens gemaakt is!
Benieuwd naar meer online marketing tips?
Pak een pauze en neem een kijkje op onze blogpagina vol leerzame artikelen over online marketing onderwerpen!
Heb je een vraag aan Grow Banana? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen, we helpen je graag!