Onlangs is er bekend gemaakt dat we nu ook in Nederland kunnen gaan adverteren op TikTok. Dat is goed nieuws, want het aantal gebruikers van TikTok is in 2021 explosief gestegen. Een snel groeiend medium dus, waar kansen liggen voor adverteerders!
Maar hoe begin je dan met het maken van zo’n TikTok advertentiecampagne? In deze blog delen wij 6 tips voor het adverteren op TikTok, lees ze!
6 tips voor de beginnende TikTok adverteerder!
Tip 1: Gebruik een formaat van 1080 x 1920.
Iets wat je moet weten voordat je je TikTok advertentie daadwerkelijk gaat maken is het formaat van een TikTok. Dit is 1080 x 1920. Een advertentie heeft diezelfde resolutie. Zorg er dan ook voor dat je TikTok advertentie deze afmetingen heeft.
Tip 2: Begin met kiezen van een brede doelgroep.
Het bepalen van je doelgroep is niet altijd even makkelijk. Als je nog niet precies weet welke doelgroep je wilt bereiken met je TikTok campagne is het verstandig om te kiezen voor een brede doelgroep. Zo kun je tijdens het analyseren van de campagneresultaten zien welke doelgroep(en) voor de meeste kliks en engagement zorgen en dus het beste passen bij jouw bedrijf. Ook zal TikTok Ads Manager zelf op zoek gaan naar de beste doelgroep voor jouw advertenties. Bij het maken van volgende advertenties kun je je dan gaan focussen op deze doelgroep(en).
Tip 3: Maak advertenties tussen de 9 en 15 seconden lang.
Advertenties tussen de 9 seconden en 15 seconden lang werken vaak het beste op TikTok. Het is belangrijk dat je advertentie kort en straight to the point is. In de eerste paar seconden moet je advertentie namelijk opvallen en de boodschap duidelijk zijn. Zo trek je gelijk de aandacht van je doelgroep. En dat wil je!
Tip 4: Zet video customer testimonials in.
Het inzetten van video customer testimonials is een effectieve manier om je product(en) aan je doelgroep te laten zien. Bij een video customer testimonial laat jouw klant zien hoe hij/zij je product gebruikt. Niet alleen kun je je klanten hiervoor inzetten. Ook influencers kun je, vaak tegen een vergoeding, vragen of ze je product willen uitproberen en hier een video van willen maken. Bij het inzetten van customer testimonials is er sprake van social proof. Dit is een populaire beïnvloedingsmethode. Ook lijkt je advertentie door video customer testimonials op een organische TikTok.
Tip 5: Maak gebruik van een voice-over.
Een van de laatste tips voor het adverteren op TikTok is het gebruik maken van een voice-over. Wil je veel informatie verwerken in je TikTok? Dan past dit niet allemaal in de beschrijving van je advertentie. Hier is namelijk maar plaats voor 80 karakters. Door middel van een voice-over kun je toch alle informatie kwijt die je wilt geven. Naast een voice-over is het aan te raden om een bekend geluid te gebruiken. Een bekend geluid zorgt namelijk voor herkenning en voor een organische look. Zorg er wel voor dat het geluid niet te hard staat, anders is de voice-over niet meer te horen.
Tip 6: Maak gebruik van A/b-testen om je ads te vergelijken.
Als je TikTok advertising graag wilt gaan integreren in je marketing is het goed om je creatives regelmatig aan te passen. Om te kijken wat er wel en wat er niet werkt is het handig om te werken met A/b-testen. Bij een A/b-test vergelijk je meerdere advertenties met elkaar. Bij de verschillende versies verander je steeds een onderdeel van je advertentie. Als je vervolgens de resultaten gaat analyseren kun je zien wat het wel en wat het niet goed doet bij je doelgroep. Dit kun je dan weer gebruiken tijdens het maken van je volgende creatives.
Graag meer tips ontvangen?
Ben je benieuwd naar meer tips voor het adverteren op TikTok? Wij hebben een E-book gemaakt waarin we 12 tips & tricks weggeven, zodat jij een master wordt in het adverteren op TikTok! Vul je gegevens in om onze E-book te kunnen downloaden!
Je TikTok advertenties uitlenen?
Wil jij liever je TikTok advertising uitlenen? Dat kan bij Grow Banana! Neem contact met ons op, dan bespreken we samen de mogelijkheden voor jouw bedrijf!