Wij werken aan een splinternieuwe website met o.a. al onze klantcases. Medio Q4 live!

De customer journey, ook wel de klantreis genoemd, is de reis van een potentiële klant van de oriëntatie tot na de aankoop van een product of dienst. In een customer journey worden alle contactmomenten duidelijk die een potentiële klant heeft bij een bedrijf. Deze contactmomenten worden ook wel touchpoints genoemd. Zo’n contactmoment kan een social media post zijn, maar bijvoorbeeld ook een e-mail. In een customer journey zijn er vier verschillende fases te onderscheiden; see, think, do en care. Deze fases zal ik even voor je uitleggen.

See: in deze fase komt de potentiële klant voor het eerst in aanraking met jouw bedrijf. Deze persoon heeft nog geen koopintentie. Daarom is het belangrijk om je in deze fase te richten op het creëren van bekendheid. 

Think: in deze fase is de potentiële klant bekend met het product of de dienst en gaat hier gerichter naar op zoek. Hij of zij gaat op zoek naar informatie en vergelijkt producten met elkaar. Dit betekent dus nog niet dat de potentiële klant al heeft gekozen voor jouw bedrijf. Het is daarom belangrijk om je in de Think fase te richten op het verschaffen van informatie en de potentiële klant te overtuigen van jouw product of dienst.

Do: in deze fase wordt het wachten beloond. De potentiële klant wordt klant en gaat over tot een conversie. Voordat dit gebeurd, is de klant ook in deze fase actief op zoek naar zijn of haar gewenste product of dienst. Daarom is belangrijk dat je relevante informatie blijft geven en je zo tussen je concurrenten uitspringt. 

Care: we zijn er nog niet. Een goede nazorg na een aankoop is erg belangrijk om je klanten te behouden. In deze fase wil je van waarde zijn voor je klant en zorgen voor een prettige ervaring met jouw bedrijf. Een goed middel om dit te bereiken is e-mailmarketing. 

Zo, hopelijk weet je nu voldoende van een customer journey af om deze in te zetten in jouw bedrijfsvoering. Om het allemaal nog wat duidelijker te maken, heb ik een voorbeeld gemaakt van hoe een customer journey eruit kan zien. 

Customer journey voorbeeld
Voorbeeld van een customer journey.

Deel deze blog!

Altijd als eerste de nieuwste updates in je inbox?

Ontvang updates en leer van de besten

Meer content