Het startpunt van elke zoekwoordmachine optimalisatie is een SEO zoekwoordenonderzoek. Door middel van een zoekwoordenonderzoek kom jij erachter op welke termen er veel gezocht wordt binnen Google. Op basis van deze termen kunnen er relevante teksten worden geschreven. Maar wat is een zoekwoordenonderzoek nou precies en hoe voer je het uit?
In dit artikel leggen wij je uit wat een zoekwoordenonderzoek inhoudt en hoe je zelf aan de slag kan gaan met het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse.
Een zoekwoordenonderzoek, wat is dat?
Een zoekwoordenonderzoek geeft inzicht in verschillende relevante zoekwoorden binnen Google. Vaak komen hier zoekwoorden in naar voren waar je normaliter niet aan zou denken. Ook kan je door middel van een zoekwoordenonderzoek zien hoe moeilijk het is om op een zoekwoord te gaan ranken en of er veel concurrentie binnen het zoekwoord actief is. Binnen een zoekwoordenonderzoek kunnen ook jouw huidige concurrenten worden onderzocht om zo te kijken waar jouw directe concurrent op rankt binnen Google. Wanneer je ziet dat een concurrent hoog scoort op een zoekwoord, zou je ook op dit zoekwoord kunnen gaan schrijven om zo deze positie te veroveren.
Hoe voer je een zoekwoordenonderzoek uit?
Een zoekwoordanalyse kan op veel verschillende manieren worden uitgevoerd. Vaak wordt er allereerst een brainstormsessie gehouden, waarna het onderzoek kan worden gestart. Onderstaand worden alle stappen weergegeven en besproken.
Stap 1: Brainstormsessie
Binnen deze brainstormsessie worden verschillende onderdelen binnen het bedrijf doorlopen. Denk hierbij aan producten, diensten, concurrenten etc. Op basis van deze basis zoekwoorden en de concurrentie kan er dan worden gestart met het zoekwoordenonderzoek.
Stap 2: Uitlezen Google Search Console
Om erachter te komen hoe bezoekers op jouw website terecht komen kan er gebruik worden gemaakt van Google Search Console. Deze tool geeft inzicht in de gebruikte zoektermen van jouw websitebezoekers. Deze zoekwoorden kunnen ook weer gebruikt worden binnen de zoekwoordenanalyse.
Stap 3: Zoeken naar suggesties en gerelateerde zoekwoorden
Je hebt nu een lijst vol met basis zoekwoorden. Echter wil je ook weten welke zoektermen er nog meer binnen jouw branche gebruikt worden en hiervoor ga je op onderzoek uit. Hiervoor kun je verschillende geautomatiseerde tools gebruiken zoals SEMrush, Ahrefs, Ubersuggest en SEranking. Mochten deze tools te prijzig zijn kun je ook gebruik maken van Google. Google geeft namelijk ook suggesties en gerelateerde zoekopdrachten weer. Wanneer je in de zoekbalk een zoekwoord hebt ingevuld geeft Google verschillende suggesties zoekopdrachten weer.
Onderaan de pagina van Google worden dan weer gerelateerde zoekopdrachten weergegeven. Deze zoekopdrachten zijn gerelateerd aan het zoekwoord dat je heb ingevuld bovenaan de pagina.
Wanneer je gebruik maakt van deze methode van zoekwoordenonderzoek is het echter niet mogelijk om de zoekwoordenmoeilijkheid en het zoekvolume van de zoekwoorden te achterhalen. Hiervoor heb je verschillende tools nodig zoals SEMrush, Ahrefs, Ubersuggest en SEranking.
Stap 4: Concurrenten onderzoek
Binnen een zoekwoordenonderzoek kunnen ook jouw directe concurrenten worden onderzocht. Op basis van deze onderzoeken kun je er namelijk achter komen welke zoekwoorden jouw concurrenten gebruiken. Ook is het hierbij gemakkelijk om gebruik te maken van verschillende tools, maar het kan ook met verschillende Google Chrome extensies. Door middel van deze extensies kun je achter de title tag, meta description en meer komen. Ook kan je door de pagina bladeren om zo achter verschillende synoniemen en andere zoekwoorden te komen.
Stap 5: Groeperen alle zoekwoorden
Binnen deze laatste stap van het zoekwoordenonderzoek worden alle zoekwoorden gecategoriseerd en verdeeld in groepen. Op basis van deze groepen kun je dan gemakkelijk relevante teksten gaan schrijven. Deze groepen geven dan aan welk woord het ‘hoofdzoekwoord’ moet zijn dat verwerkt wordt binnen alle belangrijke SEO onderdelen van een pagina en welke woorden er in de tekst kunnen worden toegevoegd om zo een groter publiek te bereiken.
Succes met uitvoeren van jouw eigen zoekwoordenonderzoek!
Meer inzicht in relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf?
Het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek is dé basis voor iedere website. Op basis van dit onderzoek kunnen relevante artikelen en teksten worden geschreven die ook daadwerkelijk gevonden worden door de doelgroep. Als expert op dit gebied helpen wij jou graag verder bij het uitvoeren van een gedegen zoekwoordenanalyse. Vraag vrijblijvend een Social Talk aan waarbij we de mogelijkheden voor jouw bedrijf gaan bespreken.