Heb je reeds Google Shopping campagnes lopen en wil je de feed optimaliseren? In dit artikel leggen wij uit waar je op moet letten wanneer je je feed wilt optimaliseren. Google Shopping campagnes kunnen namelijk niet worden ingezet op basis van zoekwoorden, maar dit gebeurd aan de hand van jouw feed. Daarom is het goed om jouw feed te blijven optimaliseren om zo de beste resultaten uit de campagnes te halen.
Hoe optimaliseer ik mijn Google Shopping Feed?
Juiste titels en omschrijving
Om jouw feed te optimaliseren is het goed om te starten met het optimaliseren van de titel en de omschrijving. Zorg ervoor dat je gebruik maakt van de juiste zoekwoorden binnen de product omschrijving. Om achter de juiste zoekwoorden te komen is een zoekwoordenonderzoek voor Google Shopping Feed aan te raden. Zorg er tevens voor dat een titel geen speciale tekens en symbolen bevat. Google wilt namelijk graag product titels zonder teveel poespas.
Duidelijke afbeeldingen
Zorg er ook voor dat je gebruikt maakt van strakke en mooie afbeeldingen zonder tekst. Het is ten strengste verboden om tekst in de afbeeldingen te verwerken. Wanneer je bijvoorbeeld een voetbal verkoopt, verwerk dan niet in de tekst: nieuwste bal 2021. Wel zou je kunnen proberen om om de bal in een natuurlijke omgeving te presenteren. Onderstaand is een illustratie weergegeven waarbij zichtbaar is gemaakt hoe het niet moet!
Juiste productinformatie
Zorg ervoor dat je de producten zo goed mogelijk vult met de juiste informatie. Door al deze informatie in te vullen kan jouw product nog meer opvallen tussen alle andere producten. Zo zou je bijvoorbeeld de kleuren in kunnen voegen, een aanbieding op het product hanteren en het materiaal van het product aangeven. Lever ook waar mogelijk een GTIN code mee.
Hoe optimaliseer ik mijn Merchant Center?
Binnen het Google Merchant Center kunnen er ook optimalisaties plaatsvinden. Controleer regelmatig jouw Merchant Center account en kijk of er ‘fouten’ zijn ontstaan. Binnen Merchant Center wordt altijd aangegeven wat er fout is en wat er veranderd moet worden. Er zijn drie soorten meldingen die je kan krijgen binnen het Merchant Center: fouten, waarschuwingen en meldingen.
Jouw Google Shopping Feed geoptimaliseerd hebben?
Ben je benieuwd wat de optimalisatie feed voor jouw bedrijf kan betekenen? Als expert op dit gebied helpen wij jou graag verder. Vraag vrijblijvend een Social Talk aan waarin we de mogelijkheden voor jouw bedrijf gaan bespreken.