Wij werken aan een splinternieuwe website met o.a. al onze klantcases. Medio Q4 live!

Je Instagram en Facebook advertenties splittesten!

Blog Instagram en Facebook advertenties splittesten

Een splittest is een test dat vaak wordt gebruikt tijdens het adverteren op Facebook en op Instagram. Nu zal je je vast afvragen wat een splittest is, welke onderdelen je allemaal kunt testen en vooral waarom je dit doet. 

In deze blog beantwoorden wij deze vragen voor je, lees ze!

Wat is een split test?

Een split test is een test tussen meerdere, vaak twee, advertenties. Bij zo’n splittest pas je kleine onderdelen van deze advertentie aan. Een split test wordt vaak een A/b-test genoemd, zo ook in Facebook Ads. De optie voor een A/b-test in Facebook Ads is te vinden tijdens het maken van een advertentiecampagne

Foto of video advertenties; A/b-test in Facebook Ads
De optie in Facebook Ads om een A/b-test te maken.

Waarom voer je een splittest uit?

Het is goed om een splittest uit te voeren, omdat je er zo achter komt welke advertentie het het beste doet. Stel je voor; je twijfelt of je een foto of een video moet gebruiken in je advertentie. Dan kun je met zo’n splittest bepalen welke optie het beste werkt, handig toch?

Welke onderdelen kunnen er getest worden?

In Facebook Ads kun je veel verschillende onderdelen splittesten. Zo kun je tijdens het maken van een A/b-test kiezen uit het testen van de doelgroep, de plaatsing en het advertentiemateriaal van een advertentiecampagne.

Variabelen A/b-test in Facebook Ads
De variabelen in Facebook Ads die je kunt gebruiken in een splittest.

Laten we beginnen bij het begin, namelijk bij het testen van verschillende doelgroepen. Weet je niet zo goed welke doelgroep je het beste kunt gebruiken voor je advertentie? Dan kun je het resultaat van deze doelgroepen testen. Zo weet je op welke doelgroep je je het beste kunt focussen. Zo verspil je je budget niet aan de advertentie die een minder goed resultaat oplevert. 

Ook kun je de plaatsingen van de advertentie testen. Ben je benieuwd of je je advertentie het beste alleen kunt plaatsen op Facebook en Instagram of ook op Audience Network? Dan kun je hiervoor, zoals je waarschijnlijk wel al kunt raden, ook een splittest uitvoeren. 

Als laatste kun je splittesten op het advertentiemateriaal dat je gaat gebruiken. Twijfel je tussen het inzetten van een foto of een video advertentie of tussen verschillende teksten? Dan kun je dat hier testen. Zo kun je kijken welke advertentie het beste resultaat oplevert. Dit kun je dan weer meenemen tijdens het maken van je volgende advertenties! 

Hulp nodig?

Wil jij het adverteren op Facebook en Instagram liever overlaten aan een expert? Dan ben je bij Grow Banana op het juiste adres! Bij Grow Banana gaan we namelijk voor een zo goed mogelijke advertentiecampagne. Wil jij graag eens sparren? Neem dan contact met me op. Hopelijk zien we elkaar snel tijdens een Social Talk!

Deel deze blog!

Altijd als eerste de nieuwste updates in je inbox?

Ontvang updates en leer van de besten

Meer content