Het maken van advertenties kan een moeilijke klus zijn. Als je niet goed weet waar je moet beginnen is het handig om inspiratie op te doen bij je concurrenten. Laten wij daar nou net een handige tool voor hebben gevonden! Deze tool is de advertentie bibliotheek van Facebook, ook wel de Facebook Ad Library genoemd.
Maar wat is de Facebook Ad Library nou precies, waarom is het handig om te gebruiken en hoe gebruik je het? Op die drie vragen geven wij antwoord in deze blog!
Wat is de Facebook Ad Library?
De Facebook Ad Library is een transparante tool van Facebook. Alle actieve advertenties op Facebook en Instagram zijn hier namelijk op terug te vinden. Door de Facebook Ad Library krijg je als bedrijf een goed inzicht in de advertenties van jouw concurrenten. Dat is handig voor inspiratie, maar ook nodig om niet achterop te raken in de digital marketing wereld.
Verder is het als bedrijf een handige tool om te kijken naar de landingspagina’s van je concurrenten. Zo kun je kijken naar de inhoud van de pagina, of de pagina goed geoptimaliseerd is voor conversie en nog veel meer. De elementen die de concurrent toepast kun je ook gaan testen op je eigen landingspagina’s. Het testen van verschillende onderdelen op landingspagina’s noemen we ook wel A/B testen.
Ook krijg je door middel van de Facebook Ad Library een goed inzicht in de advertentie trends. Als je een patroon van vergelijkbare advertenties ziet bij een paar van je concurrenten die goed werken, is het waarschijnlijk tijd om de trend uit te proberen voor je eigen merk.
Hoe gebruik je de Facebook Ad Library?
Stap 1: Open de Facebook Ad Library
Om naar de Facebook Ad Library te gaan, kun je klikken op deze link. Wat je ook kunt doen is ‘Facebook Ad Library’ intypen in Google. Als je op de goede pagina bent beland moet dat er zo uitzien:

Stap 2: Kies je locatie en categorie
Om alle actuele Facebook en Instagram berichten te kunnen zien, moet je eerst een locatie en een categorie kiezen. Als je alle actuele advertenties van een merk wilt zien die gemaakt zijn voor de Nederlandse markt moet je bij de locatie dus voor Nederland kiezen.
Let op; sommige grote bedrijven die actief zijn in veel landen kunnen kiezen voor een Europese aanpak. Als je dit merk opzoekt met Nederland als locatie zal je dus geen resultaten krijgen. Zet dan ‘Europe’ achter de merknaam in je zoekopdracht.
In de Facebook Ad Library kun je kiezen uit twee advertentie categorieën. Dit zijn ‘alle advertenties’ en ‘maatschappelijke kwesties, verkiezingen of politiek’. Als je op zoek bent naar de commerciële advertenties van je concurrenten kies je voor de categorie ‘alle advertenties’.
Het kiezen van je gewenste locatie en categorie ziet er zo uit:

Stap 3: Zoek naar een merk
Nu kun je op zoek gaan naar het merk waarvan je de actuele advertenties wilt bekijken. Dit is heel gemakkelijk. In de balk naast ‘alle advertenties’ typ je de naam van het merk in. Nu zullen er een aantal opties naar boven komen van adverteerders. Klik op een van deze accounts en je bent klaar om inspiratie op te doen!
Het zoeken naar een merk ziet er als volgt uit:

Stap 4: Advertenties filteren
De laatste stap die je kunt ondernemen is het filteren van de advertenties van een merk. Ben je bijvoorbeeld alleen op zoek naar advertenties die op Instagram zijn geplaatst? Dan kun je gebruik maken van de filters. De filters die je kunt gebruiken zijn ‘taal’, ‘platform’, ‘mediatype’, en ‘weergaven per datum’. Deze filters zijn handig om te gebruiken als je op zoek bent naar specifieke advertenties.

Op zoek naar doelgerichte advertenties?
Heb je nou geen tijd of zin om aan de slag te gaan met de Facebook Ad Library? Dan kan ik je helpen! Ik bied doelgerichte advertenties aan die jouw doelgroep aanzetten tot actie. Deze advertenties maak ik voor Facebook, Instagram en LinkedIn.
Geïnteresseerd? Vraag dan een Social Talk aan. Hierin bespreken we alle mogelijkheden met betrekking tot adverteren voor jouw bedrijf!