Wij werken aan een splinternieuwe website met o.a. al onze klantcases. Medio Q4 live!

Facebook-Pixel; uitleg en installatie stappenplan

Een Facebook-Pixel is een handige manier om je advertentie doelgroep te meten, optimaliseren en ontwikkelen. Maar wat is zo’n Facebook-Pixel nou precies en hoe installeer je hem? Dat lees je hier!

Een Facebook-Pixel; wat is het?

Een Facebook-Pixel is een stukje code die je overal op jouw website kunt plaatsen. Zo’n pixel laat je meer te weten komen over jouw website bezoekers en hun gedrag. Deze gegevens kun je dan gebruiken voor jouw Facebook advertentiecampagne

Wat kun je er allemaal mee meten?

Ten eerste krijg je door middel van een Facebook-pixel inzicht in de conversies op jouw website. Hierbij wordt er gekeken naar de conversies op verschillende apparaten. Ook zorgt een Facebook-pixel ervoor dat je advertenties worden getoond aan de mensen met de grootste waarschijnlijkheid om een actie uit te voeren op je website. Hoe meer conversies er worden uitgevoerd op je website, hoe beter Facebook wordt in het weergeven van je advertenties aan mensen die waarschijnlijk bepaalde acties zullen uitvoeren. Dit wordt conversie optimalisatie genoemd. Verder krijg je met een Facebook-pixel meer informatie over je websiteverkeer. Via het dashboard van je Facebook-pixel zijn er allerlei uitgebreide statistieken over hoe mensen je website gebruiken te zien. Ook kun je door middel van zo’n pixel aangepaste doelgroepen van je websitebezoekers maken. 

Er zijn drie soorten doelgroepen die gebruikt kunnen worden voor een advertentie op Facebook:

1. De aangepaste doelgroep

De aangepaste doelgroep wordt gemaakt op basis van het websiteverkeer. Er wordt een lijst gemaakt van mensen die je website hebben bezocht. Deze mensen worden via remarketing weer benaderd. 

2. De vergelijkbare doelgroep

Bij een vergelijkbare doelgroep wordt er een doelgroep aangemaakt met nieuwe klanten. Deze nieuwe klanten zijn op basis van hun interesses en gedrag vergelijkbaar met de huidige website bezoekers. 

3. De opgeslagen doelgroep

Een opgeslagen doelgroep is, zoals de naam al zegt, een doelgroep die je eerder hebt gemaakt en hebt opgeslagen. Deze doelgroep kun je gebruiken bij het maken van een nieuwe advertentie campagne.

Hoe maak én installeer je een Facebook-pixel?

Voordat je een Facebook-pixel kunt installeren op je website moet je er natuurlijk eerst eentje aanmaken. Dat kan als volgt:

  1. Ga naar Gebeurtenisbeheer. Deze is te vinden in de Facebook Business Suite → Meer tools → Gebeurtenisbeheer.
  2. Klik op Gegevensbronnen koppelen en selecteer Web.
  3. Selecteer op Facebook-pixel en op Koppelen
  4. Voeg je pixelnaam toe.
  5. Voer je website-URL in.
  6. Klik op Doorgaan.

Nu kun je je Facebook-pixel gaan installeren op je website. Als je dit handmatig wilt doen, werkt het als volgt:

  1. Ga naar Gebeurtenisbeheer.
  2. Selecteer de pixel die je wilt koppelen
  3. Klik op Doorgaan met pixelconfiguratie.
  4. Selecteer Facebook-pixel en klik op Koppelen.
  5. Selecteer Code handmatig installeren.
  6. Kopieer de pixel basiscode.
  7. Zoek naar de koptekst van je website of zoek naar de header sjabloon in je CMS of webplatform.
  8. Plak de basiscode onderaan het kopgedeelte, net boven de afsluitende head-tag.
  9. Klik op Doorgaan.
  10. Voeg gebeurtenissen toe met de tool voor gebeurtenisconfiguratie of voeg handmatig de code aan je website toe.
  11. Klik op Klaar.

Als je Facebook-pixel wilt installeren door middel van een partner integratie doe je dat zo: 

  1. Ga naar Gebeurtenisbeheer.
  2. Selecteer de pixel die je wilt instellen.
  3. Klik op Doorgaan met pixelconfiguratie.
  4. Klik op Een partner gebruiken.
  5. Selecteer een partner uit de lijst.
  6. Volg de configuratie-instructies op het scherm.

Dit proces graag uitlenen?

Dat kan bij Grow Banana! Als expert op het gebied van social media advertising zijn wij jouw helpende hand bij het aanmaken en installeren van een Facebook-pixel. Ook zetten wij graag een advertentiecampagne voor je op om zo jouw bedrijf een online boost te geven!

Kopje koffie doen? Neem dan contact met ons op via de contactpagina

Deel deze blog!

Altijd als eerste de nieuwste updates in je inbox?

Ontvang updates en leer van de besten

Meer content