Het zal je vast niet ontgaan zijn; de naamswijziging van Facebook. De CEO van Facebook, Mark Zuckerberg, heeft deze naamswijziging onlangs bekend gemaakt. Voortaan wordt het moederbedrijf niet meer Facebook, maar Meta genoemd.
Maar waarom heeft Zuckerberg dit besluit genomen? Dat lees je in deze blog!
Een nieuwe toekomstblik
De voornaamste reden voor de naamsverandering is de nieuwe toekomstblik op virtual reality. De naam meta staat voor het feit dat het bedrijf zich wilt gaan ontwikkelen op het gebied van metaverse; de plek waar de fysieke wereld en de digitale wereld samenkomen. In deze virtuele wereld verschijn je als een avatar. Zo zou je in de toekomst als robot een vergadering kunnen bijwonen of kunnen winkelen in de supermarkt. Zie jij het al voor je?

Negatieve berichten
Opvallend is de timing van deze grote verandering. De afgelopen tijd ligt Facebook namelijk aardig onder het vuur door bepaalde gebeurtenissen op het gebied van privacy en werkwijze. Zo zijn er laatst duizenden interne documenten, de Facebook Files, uitgelekt die zwaktes in het beleid van Facebook aantonen. Deze documenten zorgden voor veel negatieve publiciteit.
Ook Mark Zuckerberg zijn reputatie is omlaag gegaan. De afgelopen jaren is er veel kritiek ontstaan op de hoeveelheid macht die Zuckerberg heeft. Doordat hij een groot deel van de aandelen bezit met stemrecht, heeft Zuckerberg een hoge machtspositie. Velen vinden dat het goed zou zijn voor het moederbedrijf als hij zou opstappen als directeur. Dan pas zou Facebook en zijn moederbedrijf problemen kunnen gaan oplossen en zo gaan werken aan een betere reputatie.
Momenteel twijfelen velen nog over de grote stap die Zuckerberg heeft gezet door de naamswijziging van Facebook door te voeren. Wij zijn in ieder geval benieuwd naar de ontwikkelingen die het moederbedrijf zal gaan doormaken en wellicht ons leven voor een deel kunnen gaan veranderen. Jij ook?