Black Friday; een dag die de laatste jaren ook in Nederland wordt gevierd. Niet alleen voor business-to-consumer bedrijven is het inspelen op Black Friday een goed idee. Ook business-to-business bedrijven kunnen van deze dag profiteren.
Benieuwd hoe en waarom je dit kunt doen? Lees dan snel verder!
Black Friday; wat is dat?
Black Friday is vanuit Amerika overgewaaid naar Nederland en is ook hier een populaire dag geworden. Black Friday is in Amerika de dag na Thanksgiving en het begin van het seizoen voor de kerstinkopen. Op deze dag bieden veel winkelketens promoties aan en is het vooral héél druk in de steden.
Inspelen op Black Friday, waarom?
Voor B2C firma’s is het een logische zet om mee te gaan met de Black Friday deals. Toch is het ook voor B2B bedrijven een interessante dag om rekening mee te houden. De belangrijkste reden is dat Black Friday ook in Nederland een trend is geworden. Dit is voor beide firma soorten een interessante ontwikkeling. Zo wachten steeds meer consumenten en bedrijven deze vrijdag af om dan hun verlanglijstje in de korting te scoren. Inspelen op deze dag leidt dan ook vaak tot een omzetverhoging.
5 tips voor het inspelen op Black Friday
Begin op tijd
De eerste tip die we jou meegeven is om op tijd te beginnen met het communiceren van je deals. Dit kan kan via je social media kanalen, maar ook via een advertentie of nieuwsbrief. Zo geef je je (potentiële) klanten de kans om enthousiast te worden over je promoties en met Black Friday klaar te zitten om jouw deals te scoren. Het te laat communiceren van je promoties kan ertoe leiden dat je potentiële klanten al zijn overgehaald bij de concurrent.

Stem je promoties af op behoeftes
Ben jij een B2B bedrijf en komen er belangrijke evenementen aan in de business-to-business wereld? Speel hier dan op in met je promoties! Denk hierbij bijvoorbeeld aan het beursseizoen.
Wanneer je doelgroep consumenten zijn is het natuurlijk ook handig om in te spelen op hun behoeftes. Gaat het weer bijna vriezen buiten? Dan moet je je natuurlijk niet gaan focussen op de korting op zomerjurkjes.
Denk verder dan kortingen
Kortingen trekken klanten aan, dat is een feit. Maar probeer verder te denken dan dat. Je zult zien dat veel grote bedrijven geen prijsreducties aanbieden, maar extraatjes. Denk hierbij aan een extra lens bij een camera. Als B2B bedrijf kun je deze extra’s gebruiken om zo ook waarde toe te voegen aan je product of dienst.

Maak gebruik van video
Bewegend beeld spreekt mensen aan. Daarom is het goed om voor videomarketing te kiezen in je Black Friday campagne. De manier waarop je videomarketing gebruikt, kun je natuurlijk helemaal zelf inrichten. Wil je graag je voorbereidingen vastleggen of liever je klanten informeren over je aanbiedingen? It’s up to you!
Geef vaste klanten exclusieve aanbiedingen
De laatste tip is het aanbieden van exclusieve aanbiedingen voor je vaste klanten. Black Friday is dé perfecte dag om je waardering aan jouw trouwe klanten te laten zien. Zo’n speciale aanbieding kan een unieke kortingscode zijn, maar ook een extra product/dienst of een speciale deal.
Meer tips over online marketing?
Zo, nu weet je precies hoe jij kunt inspelen op Black Friday. Het toepassen van alle tips voor Black Friday 2021 is onmogelijk, maar je kunt ze natuurlijk altijd meenemen naar de volgende jaren!
Ben je benieuwd naar meer tips over online marketing? Dan heb je geluk. Op onze blogpagina zijn er genoeg leerzame artikelen te vinden. Veel leerplezier!