User Generated Content; een vorm van content die in 2021 erg populair is geworden. Maar wat houdt User Generated Content nou precies in, waarom is het zo populair geworden en welke tips kun je gebruiken bij het delen van deze content?
Op die drie vragen krijg je antwoord in deze blog. Benieuwd? Lees dan snel verder!
Wat is User Generated Content?
User Generated content, ook wel UGC genoemd, is content gemaakt door (potentiële) klanten of fans. Deze content is dus niet door het merk zelf gecreëerd. Zo kan User Generated Content bijvoorbeeld een review zijn van een tevreden klant, maar ook een video van een klant waarin een product wordt gebruikt.
Het verzamelen van User Generated Content door een merk gaat vaak via social media. Het merk vraagt dan aan de klant of zijn/haar content mag worden gedeeld op het eigen social media account en/of op de bedrijfswebsite van het merk. Ook wordt User Generated Content regelmatig gebruikt in advertenties van merken.
Waarom User Generated Content zo effectief is!
UGC straalt vertrouwen uit
User Generated Content is onder andere zo effectief, omdat het vertrouwen in de medemens groter is dan het vertrouwen in een bedrijf. We trappen niet zomaar meer in alle lovende praatjes en afbeeldingen van de bedrijven zelf.
Door het inzetten van User Generated Content laat je je volgers zien dat niet alleen jij te spreken bent over je product, maar ook dat klanten enthousiast zijn en het product met plezier gebruiken. Dit verhoogt het vertrouwen van je potentiële klant, waardoor je hem/haar eerder over de streep zult trekken om het product te kopen.
Gratis content
Het maken van professionele content kan soms nog best prijzig zijn. Denk hierbij aan het materiaal dat je moet aanschaffen en de tijd die je er aan moet besteden. Het inzetten van User Generated Content daarentegen is gratis. De content is namelijk al gemaakt door je klanten, ideaal toch?
Héél veel mogelijkheden
Ook biedt het inzetten van User Generated Content je heel veel mogelijkheden voor creatieve content. Iedere klant maakt andere content en is daardoor uniek. Je bent niet meer beperkt tot je eigen locatie en modellen, maar hebt toegang tot de omgeving van al je klanten.
Goede voorbeelden van User Generated Content
Voorbeelden zijn altijd fijn. Daarom hebben wij een aantal goede voorbeelden uitgezocht van bedrijven die User Generated Content succesvol inzetten.
1.Het YouTube kanaal van GoPro
Het YouTube kanaal van GoPro staat vol met User Generated Content. Veel content dat zij plaatsen zijn video’s van klanten die filmen met een GoPro. Zij krijgen dagelijks duizenden video’s toegestuurd met de #GoPro. Uiteindelijk kiezen ze een aantal video’s uit die ze plaatsen op hun YouTubekanaal. Zo kan het merk laten zien wat hun product doet, maar komt het niet over als een reclamepraatje. En dat is precies wat je wilt!

2. De White Cup Contest van Starbucks
De White Cup contest van Starbucks was een wedstrijd waarin klanten hun creatieve creaties konden uiten op witte Starbucks bekers. De foto’s van deze bekers werden gedeeld op Twitter met de #WhiteCupContest. Uiteindelijk koos Starbucks een aantal ontwerpen die later werden verkocht als Limited Edition bekers. De campagne kreeg veel leuke reacties en werd een groot succes.

3. De Reinvent the Draught Beer Experience campagne van Heineken
Een aantal jaar geleden was Heineken op zoek naar een nieuwe type tap voor hun bier. Ze lanceerden de Reinvent the Draught Beer Experience campagne waarin klanten de mogelijkheid kregen om hun ideeën te delen over het opnieuw uitvinden van de tapbier ervaring. De ideeën moesten gedeeld worden in de vorm van een afbeelding of een video. De campagne leverde leuke ideeën op.

Tips voor het delen van User Generated Content
Tip 1: vraag om toestemming
Het is belangrijk om toestemming van je klant te hebben om zijn/haar content te delen op jouw platformen. Dit kun je gewoon vragen aan ze. Je klanten zullen het vast heel leuk vinden om te horen dat jij hun content wilt delen.
Tip 2: vermeld de naam van je klant
Verder is het ook belangrijk om je klant ‘credits’ te geven voor zijn/haar content. Dit kun je doen door de naam en het social media account van je klant te vermelden op jouw platformen.
Tip 3: Zoek een manier die je klanten motiveert om te delen
Vaak zullen je klanten niet zomaar een foto van je product delen. Daarom is het goed om je klant te motiveren om dit wél te doen. Dit kan op veel verschillende manieren. Een manier die door veel bedrijven wordt gebruikt is het houden van een contest waarbij de winnaar een prijs ontvangt. Ook kortingscodes doen het vaak goed in het motiveren tot delen.
Hulp nodig?
Dan kan ik je helpen! Als ervaren advertiser maak ik graag advertenties op basis van User Generated Content. Kopje koffie? ☕