Wij werken aan een splinternieuwe website met o.a. al onze klantcases. Medio Q4 live!

SEO en SEA; wat is het verschil?

De termen SEO en SEA zul je vast wel eens voorbij hebben zien komen. Voor velen lijken deze begrippen op elkaar. Toch zitten er meerdere verschillen tussen de twee termen. Maar wat is nou precies dat verschil en wat zijn de voor-en nadelen van iedere techniek?

Dat leer je allemaal in deze blog, zodat jij straks haarfijn aan iedereen kunt uitleggen wat SEO en SEA betekenen en wat het verschil is. Lees ze!

SEO; wat is dat?

De volledige naam van SEO is Search Engine Optimization. In het Nederlands betekent dit zoekmachine optimalisatie. Bij SEO pas je je website aan voor Google om zo hoger te scoren in de organische zoekresultaten. Het aanpassen van je website op SEO is een hele klus dat, als je het goed wilt doen, veel tijd kost. Veel bedrijven lenen dit optimalisatieproces dan ook uit aan een SEO expert. 

De betekenis van SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising, wat in het Nederlands adverteren in zoekmachines betekent. Als je SEA gaat toepassen, zal je website(pagina) dus als een advertentie op een van de eerste plekken in de Google zoekresultaten komen te staan. Met SEA wordt ook wel Google Ads bedoeld. 

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Eén ding is duidelijk; het doel van beide methoden is om hoger in de zoekresultaten van Google te komen. 

Het allergrootste verschil tussen deze twee termen is dat SEO betrekking heeft op onbetaalde zoekresultaten en SEA op betaalde. Dit betekent dat je voor SEO niet betaald om hogerop te komen in Google, mits je een SEO expert in huurt of gebruik maakt van de benodigde SEO tools. Met SEA betaal je hier wel voor. Voor iedere keer dat er op jouw advertentie wordt geklikt, betaal je namelijk geld. Hoeveel je voor deze kliks betaald is afhankelijk van de kwaliteit en de concurrentie van het zoekwoord waarop je adverteert. 

Het tweede verschil is dat je bij SEA veel eerder resultaat ziet dan bij SEO. Een advertentie is namelijk meteen te zien in de Google zoekresultaten nadat deze gepubliceerd is. Daarentegen kan het soms maanden duren voordat een website hogerop is gekomen in de organische zoekresultaten. Op korte termijn is dit dus een nadeel van SEO. 

Een groot voordeel van SEA is dat advertenties helemaal bovenaan in de zoekresultaten van Google te zien zijn. Jouw potentiële website bezoeker hoeft niet naar beneden te scrollen en je advertentie zal zo dus meteen opvallen. Website(pagina’s) die geoptimaliseerd zijn voor de organische zoekresultaten staan lang niet altijd op de eerste pagina in Google, waardoor er een grotere kans is dat de potentiële bezoeker jouw pagina niet eens ziet.

Pagina in Google met SEA en SEO
Het verschil tussen SEA en SEO in de Google zoekresultaten.

Daarentegen hebben sommige mensen een afkeer tegen advertenties. Doordat Google duidelijk aangeeft dat een advertentie een advertentie is, kan dit mensen tegenhouden om op de desbetreffende webpagina te klikken. 

Een groot voordeel van SEO is dat SEO gericht is op het lange termijn. Mits je je website optimalisatie goed bijhoudt, zorgt SEO voor een langdurig resultaat. SEA is duidelijk gericht op het korte termijn. Zodra de looptijd van een advertentie is afgelopen zal er veel minder verkeer naar je website gaan. 

SEO en SEA combineren

Of je voor SEO of SEA moet kiezen is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren. Deze factoren kunnen onder andere het doel, het budget en de kennis van een bedrijf zijn. Veel bedrijven combineren beide technieken, omdat SEO en SEA erg goed op elkaar aansluiten. Met SEA krijg je namelijk veel meer inzicht in zoekwoorden dan met SEO. De kennis over passende zoekwoorden en de intentie van mensen die op bepaalde zoekwoorden zoeken, kun je dan weer gebruiken tijdens het optimaliseren voor organische zoekresultaten. Als je dit doet, kan het je heel veel onnodig werk schelen. Niets is meer zonde dan maanden lang werken aan SEO om er vervolgens achter te komen dat je je focust op de verkeerde zoekwoorden. 

Je SEO en SEA uitbesteden aan een expert?

Heb jij geen kennis en/of tijd om je je te verdiepen in SEO en SEA? Dan ben je bij Grow Banana op het juiste adres! Met onze uitgebreide kennis over deze twee technieken hebben we al meerdere bedrijven online laten groeien. 

Wil jij dit nou ook? Neem dan even contact met ons op. Dan sparren we, natuurlijk onder het genot van een kopje koffie, over de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Tot snel!

Deel deze blog!

Altijd als eerste de nieuwste updates in je inbox?

Ontvang updates en leer van de besten

Meer content